AKTA MESIN CETAK DAN PENERBITAN 1984
Tarikh penyiaran dalam Warta … … … … … 28 Jun 1984
Kali terakhir dipinda melalui
Akta A1436 yang mula
berkuat kuasa pada … … … … … … … 15 Julai 2012
CETAKAN SEMULA YANG TERDAHULU
Cetakan Semula Yang Pertama … … … … … 2008
UNDANG-UNDANG MALAYSIA
Akta 301
SUSUNAN SEKSYEN
BAHAGIAN I
PERMULAAN
Seksyen
1. Tajuk ringkas
2. Tafsiran
BAHAGIAN II
PELESENAN MESIN CETAK
3. Lesen untuk mengguna mesin cetak
4. Mesin cetak yang digunakan bagi maksud yang menyalahi undang-undang
BAHAGIAN III
PERMIT UNTUK MENERBITKAN AKHBAR
5. Kesalahan untuk mencetak, mengimport, menerbit, dsb. akhbar tanpa permit
6. Pemberian permit
BAHAGIAN IV
KAWALAN HASIL PENERBITAN TIDAK DIINGINI
7. Hasil penerbitan tidak diingini
8. Kesalahan
8A. Kesalahan kerana menyiarkan berita yang tidak benar
8B. Pengharaman hasil penerbitan
Undang-Undang Malaysia
Seksyen
8C. Penggantungan hasil penerbitan
9. Hasil penerbitan tidak diingini boleh ditolak daripada diimport
9A. Menahan penghantarserahan sementara menanti keputusan Menteri
BAHAGIAN V
PELBAGAI
10. Deposit
11. Dokumen bercetak hendaklah mengandungi nama pencetak dan penerbit
12. Kesahan lesen dan permit
13. Pembatalan, penggantungan dan pemindahan lesen atau permit
13A. Keputusan Menteri adalah muktamad
13B. Hak untuk didengar
14. Anggapan
15. Anggapan pencetak dan penerbit
16. Waran geledah
17. Kuasa untuk membuka bungkusan
18. Kuasa menyita dan menahan
19. Semua benda yang disita kena dilucut hak
20. Tangkapan tanpa waran
21. Perbadanan dan firma
22. Liabiliti pengarah, dsb.
23. Penyampaian notis, dsb.
24. Halangan kepada prosiding undang-undang
25. Pengecualian
26. Kaedah-kaedah
27. Pemansuhan
JADUAL I
JADUAL II
UNDANG-UNDANG MALAYSIA
AKTA 301
AKTA MESIN CETAK DAN PENERBITAN 1984
Suatu Akta untuk mengawal selia penggunaan mesin cetak dan
pencetakan, pengimportan, penghasilan, penghasilan semula,
penerbitan dan pengedaran hasil penerbitan dan mengenai perkaraperkara
yang berkaitan dengannya.
[1 September 1984; P.U. (B) 364/1984]
MAKA INILAH DIPERBUAT UNDANG-UNDANG oleh Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat dan
persetujuan Dewan Negara dan Dewan Rakyat yang bersidang dalam
Parlimen, dan dengan kuasa daripadanya, seperti yang berikut:
BAHAGIAN I
PERMULAAN
Tajuk ringkas
1. Akta ini bolehlah dinamakan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan
1984.
Tafsiran
2. Dalam Akta ini melainkan jika konteksnya menghendaki makna
yang lain —
“akhbar” ertinya apa-apa hasil penerbitan yang mengandungi berita, penerangan, laporan kejadian atau apa-apa pendapat, pemerhatian atau ulasan, berhubungan dengan apa-apa berita, penerangan atau kejadian, atau dengan apa-apa perkara lain, yang menarik minat orang ramai, atau apa-apa majalah, komik atau bentuk majalah berkala lain yang dicetak dalam apa-apa bahasa untuk dijual atau diedarkan dengan percuma pada lat tempoh yang kerap atau tidak kerap, tetapi tidak termasuk apa-apa hasil penerbitan yang diterbitkan oleh atau untuk Kerajaan Persekutuan atau mana-mana Kerajaan Negeri atau Kerajaan Singapura;
“dokumen” ertinya apa-apa kertas, kad atau bahan lain atau benda yang padanya ada dicetak, ditaip, ditulis atau ditandakan, huruf, angka, tanda, majalah bergambar atau apa-apa gambaran lain yang boleh dilihat dan termasuklah akhbar, buku dan risalah;
“lesen” ertinya lesen yang diberi di bawah subseksyen 3(3);
“orang” termasuklah pertubuhan perbadanan atau pertubuhan tidak diperbadankan;
“pegawai berkuasa” ertinya mana-mana pegawai polis, seseorang pegawai Kastam, pegawai Jabatan Perkhidmatan Pos dan mana-mana pegawai awam lain yang ditetapkan oleh Menteri sebagai pegawai berkuasa bagi maksud Akta ini;
“pegawai kanan berkuasa”ertinya—
(a) mana-mana pegawai polis berpangkat tidak rendah
daripada Penolong Penguasa;
(b) mana-mana pegawai Kastam berpangkat tidak rendah
daripada Penguasa;
(c) mana-mana pegawai Jabatan Perkhidmatan Pos
berpangkat tidak rendah daripada Pegawai Kanan Pos;
(d) mana-mana pegawai awam lain yang ditetapkan oleh Menteri sebagai pegawai kanan berkuasa bagi maksud Akta ini;
(d) mana-mana pegawai awam lain yang ditetapkan oleh Menteri sebagai pegawai kanan berkuasa bagi maksud Akta ini;
“penerbitan” termasuklah—
(a) dokumen, akhbar, buku dan majalah berkala;
(b) semua bahan bertulis atau bercetak dan segala-galanya
sama ada sifatnya yang serupa dengan bahan bertulis atau
bercetak atau tidak mengandungi apa-apa gambaran yang
boleh dilihat;
(c) apa-apa jua yang mengikut rupa, bentuknya atau dengan apa jua cara boleh membayangkan kata-kata atau idea; dan
(c) apa-apa jua yang mengikut rupa, bentuknya atau dengan apa jua cara boleh membayangkan kata-kata atau idea; dan
(d) rakaman suara;
“hasil penerbitan larangan” ertinya apa-apa hasil penerbitan yang telah dilarang di bawah subseksyen 7(1) dan termasuk apa-apa salinan, penghasilan semula, cabutan atau apa-apa terjemahan, ringkasan karangan atau parafrasanya;
“permit” ertinya permit yang diberi di bawah perenggan 6(1)(a) atau (b);
“rakaman suara” ertinya apa-apa bahan yang padanya direkodkan suara manusia atau muzik instrumental atau bunyi lain dan termasuklah piring hitam, pita dan ceper laser;
“tuan punya” ertinya tuan punya tunggal mana-mana akhbar dan juga orang yang, sebagai pekongsi atau selainnya, mewakili dan bertanggungjawab atas apa-apa syer atau kepentingan dalam akhbar antara mereka sendiri dan orang yang dengan cara serupa itu mewakili atau bertanggungjawab atas syer atau kepentingan lain di dalamnya dan bukan orang lain.
BAHAGIAN II
PELESENAN MESIN CETAK
Lesen untuk mengguna mesin cetak
3. (1) Tiada seorangpun boleh menyimpan untuk digunakan atau
mengguna mesin cetak melainkan jika dia telah diberi lesen di bawah
subseksyen (3).
(2) Bagi maksud seksyen ini, “mesin cetak” ertinya mesin,
perkakas atau benda untuk mencetak, menyalin atau menghasil
semula apa-apa dokumen yang diperihalkan dalam Jadual I.
(3) Menteri boleh memberi kepada mana-mana orang suatu lesen
bagi menyimpan mesin cetak untuk digunakan atau menggunakan
mesin cetak dan dia boleh menolak mana-mana permohonan untuk
mendapatkan lesen sedemikian atau boleh pada bila-bila masa
membatalkan atau menggantung lesen itu selama apa-apa tempoh
yang difikirkannya wajar.
(4) Mana-mana orang yang menyimpan untuk digunakan atau
menggunan mesin cetak tanpa lesen sah yang diberi di bawah
subseksyen (3), atau berlanggaran dengan mana-mana syarat yang
dikenakan di dalamnya, melakukan suatu kesalahan dan boleh,
apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga
tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau keduaduanya
dan deposit yang disimpan di bawah seksyen 10 boleh dilucut
hak.
(5) Mesin cetak yang disimpan untuk digunakan atau digunakan
yang berkenaan dengannya tiada lesen telah diberi boleh
diperintahkan supaya dilucut hak oleh mahkamah walau tiada
seorang pun disabitkan atas sesuatu kesalahan dan jika tidak ada
pendakwaan maka mesin cetak itu boleh dilupuskan mengikut
seksyen 19.
(6) Bagi maksud seksyen ini pemunya, penduduk dan mana-mana
orang yang mempunyai penjagaan atau pengurusan atau membantu
dalam pengurusan mana-mana premis dalam mana mesin cetak itu
terjumpa hendaklah disifatkan telah menyimpannya untuk digunakan
sehingga dia membuktikan sebaliknya.
(7) Menteri boleh melalui perintah yang disiarkan dalam Warta
meminda Jadual I.
(8) Tiada apa jua dalam seksyen ini boleh meliputi perteraan apaapa
ukiran atau pencetakan apa-apa kad kunjungan atau kad niaga,
kepala bil atau kepala surat, atau apa-apa jua surat, memorandum
atau dokumen, yang ditaip, dicetak, atau dihasil semula mengikut
perjalanan biasa perniagaan, iaitu bukannya perniagaan percetakan
atau penerbitan, atau bagi apa-apa jua tujuan atau maksud lain yang
sah.
Mesin cetak yang digunakan bagi maksud yang menyalahi
undang-undang
4. (1) Mana-mana orang yang mencetak atau menghasilkan atau
menyebab atau membenarkan dicetak atau dihasilkan dengan
mengguna mesin cetak atau mesinnya apa-apa hasil penerbitan atau
dokumen —
(a) yang lucah atau selainnya bertentangan dengan
kesopanan awam; atau
(b) yang mengandungi perkara pengapian terhadap orang
atau harta, menggalakkan pencabulan undang-undang
atau terhadap apa-apa perintah yang sah di sisi undangundang
atau yang melakukan pecah keamanan atau yang
mungkin membawa kepada pecah keamanan atau
menggalakkan perasaan niat jahat, perseteruan,
permusuhan, kebencian, ketidakharmonian atau pecah
belah,
melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan,
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda
tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.
(2) Walaupun terdapat mana-mana undang-undang yang
berlawanan, mana-mana mesin cetak atau mesin yang digunakan
untuk mencetak apa-apa hasil penerbitan atau dokumen yang menjadi
hal perkara sesuatu kesalahan di bawah subseksyen (1) atau apa-apa
peruntukan mana-mana undang-undang bertulis yang dinyatakan
dalam Jadual II boleh diperintahkan supaya dilucut hak oleh
mahkamah walaupun tiada seorangpun disabitkan atas sesuatu
kesalahan.
BAHAGIAN III
PERMIT UNTUK MENERBITKAN AKHBAR
Kesalahan untuk mencetak, mengimport, menerbit dsb. akhbar
tanpa permit
5. (1) Tiada seorangpun boleh mencetak, mengimport, menerbit,
menjual, mengeliling atau mengedar atau menawar untuk menerbitkan, menjual, mengelilingi atau mengedar apa-apa akhbar
yang dicetak di Malaysia atau Singapura melainkan jika permit di
bawah perenggan 6(1)(a) atau (b) telah diberi oleh Menteri berkenaan
dengan akhbar itu.
(2) Mana-mana orang yang —
(a) mencetak apa-apa akhbar yang berkenaan dengannya
permit telah tidak diberi atau yang berkenaan dengannya
permit telah dibatalkan atau digantung; atau
(b) mengimport, menerbit, menjual, mengeliling atau
mengedar, atau menawar untuk menerbit, menjual,
mengeliling atau mengedar, atau ada dalam milikannya
bagi apa-apa jua maksud seperti itu, apa-apa akhbar yang
dicetak di Malaysia atau Singapura yang berkenaan
dengannya tiada permit telah diberi atau yang berkenaan
dengannya permit telah dibatalkan atau digantung,
melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan,
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda
tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.
Pemberian permit
6. (1) Menteri boleh memberi —
(a) kepada mana-mana orang suatu permit untuk mencetak
dan menerbitkan akhbar di Malaysia; atau
(b) kepada mana-mana tuan punya mana-mana akhbar di
Singapura suatu permit membenarkan akhbar itu
diimport, dijual, dikelilingi atau diedar di Malaysia.
(2) Menteri boleh pada bila-bila masa membatalkan atau
menggantung sesuatu permit selama sesuatu tempoh yang
difikirkannya wajar.
(3) Menteri boleh mengenakan sebagai satu syarat pemberian
permit yang tuan punya akhbar di Singapura hendaklah menubuhkan dan menyenggara suatu tempat perniagaan di dalam Malaysia atau
hendaklah melantik orang di dalam Malaysia yang diberi kuasa untuk
menerima penyampaian apa-apa notis atau proses undang-undang
bagi pihak tuan punya dan hendaklah memberi kepada Menteri
senarai yang mengandungi nama dan alamat orang itu dan
menyebabkan disiarkannya mengikut apa-apa cara sebagaimana
diarahkan oleh Menteri.
Hasil penerbitan tidak diingini
7. (1) Jika Menteri berpuas hati bahawa apa-apa hasil penerbitan mengandungi apa-apa makalah, karikatur, fotograf, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara lain yang mengikut apa-apa jua cara memudaratkan atau mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan, atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai, atau yang berlawanan atau mungkin berlawanan dengan mana-mana undangundang atau yang selainnya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara, dia boleh menurut budi bicara mutlaknya melalui perintah yang disiarkan dalam Warta melarang, sama ada secara mutlak atau tertakluk kepada apa-apa syarat yang ditetapkan, pencetakan, pengimportan, penghasilan, penghasilan semula, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengelilingan, pengedaran atau pemilikan hasil pengeluaran itu dan hasil pengeluaran masa hadapan penerbit yang berkenaan.
(2) Berkenaan dengan hasil penerbitan yang bermula di manamana negara di luar Malaysia, suatu perintah di bawah subseksyen
(1) boleh, jika perintah itu memperuntukkan sedemikian —
(a) melarang pengimportan mana-mana atau semua hasil penerbitan sama ada sebelum atau selepas tarikh perintah itu, dengan tertakluk kepada apa-apa syarat yang ditetapkan di dalamnya;
(b) berkenaan dengan hasil penerbitan berkala, melarang pengimportan mana-mana keluaran masa lalu atau masa depan;
(c) berkenaan dengan hasil penerbitan yang telah dikeluarkan atau nampaknya atau berupa sebagai telah dikeluarkan dari mana-mana gedung penerbitan, agensi penerbitan atau sumber lain yang dinyatakan dalam perintah itu, melarang pengimportan apa-apa hasil penerbitan lain yang mungkin pada bila-bila masa sama ada sebelum atau selepas tarikh perintah itu telah dikeluarkan, atau nampaknya atau berupa telah dikeluarkan, dari gedung penerbitan, agensi penerbitan atau sumber lain yang dinyatakan itu;
(d) menghendaki penerbitnya supaya membuat apa-apa deposit sebanyak amaun dan mengikut apa-apa cara sebagaimana ditetapkan di dalamnya sebelum apa-apa hasil penerbitan itu boleh diimport.
(3) Jika Menteri berpuas hati bahawa penerbit mana-mana hasil penerbitan telah bertindak bersalahan dengan Akta ini atau manamana kaedah atau perintah yang dibuat di bawahnya atau manamana syarat lesen atau permit atau mana-mana undang-undang berhubungan dengan hasutan atau fitnah, maka setelah memberikan peluang kepada penerbit itu untuk menunjukkan sebab mengapa deposit yang dibuat di bawah perenggan (2)(d) tidak patut dilucuthakkan, dia boleh memerintahkan supaya deposit itu atau sebahagian daripadanya dilucut hak.
(4) Sama ada atau tidak suatu perintah telah dibuat di bawah subseksyen (3) mahkamah boleh memerintahkan deposit itu atau apaapa bakinya, jika ada —
(a) dilucuthakkan jika penerbit tidak hadir di mahkamah untuk menjawab apa-apa pertuduhan jenayah atau tindakan sivil berhubungan dengan apa-apa perkara yang berkaitan dengan hasil penerbitan itu; atau
(b) dibayar sebagai penyelesaian apa-apa penghakiman yang didapatinya terhadap penerbit yang berbangkit daripada apa-apa prosiding yang berkaitan dengan hasil penerbitan itu.
(5) Jika deposit yang dibuat di bawah perenggan (2)(d) diperintahkan supaya dilucut hak atau digunakan sebagai penyelesaian apa-apa ganti rugi di bawah subseksyen (3) atau (4), perintah larangan di bawah subseksyen (1) hendaklah menjadi mutlak melainkan jika penerbit membuat deposit selanjutnya sebagaimana dikehendaki oleh Menteri.
(6) Seseorang penerbit tempatan atau asing adalah bertanggungjawab dan bertanggungan atas apa-apa tindakan berkenaan dengan apa-apa bahan yang disiarkan dalam hasil penerbitannya.
Kesalahan
8. (1) Mana-mana orang yang tanpa sebab yang munasabah didapati memiliki apa-apa hasil penerbitan larangan melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi lima ribu ringgit.
(2) Mana-mana orang yang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau ada dalam milikannya bagi apa-apa jua maksud seperti itu apa-apa hasil penerbitan larangan melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.
Kesalahan kerana menyiarkan berita yang tidak benar
8A. (1) Jika dalam apa-apa hasil penerbitan ada disiarkan dengan niat jahat apa-apa berita yang tidak benar, maka pencetak, penerbit, penyunting dan penulis berita itu melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.
(2) Bagi maksud seksyen ini, hendaklah dianggap ada niat jahat sekiranya tidak ada keterangan yang menunjukkan bahawa sebelum penerbitannya tertuduh telah mengambil langkah yang munasabah untuk menentusahkan kebenaran berita itu.
(3) Tiada pendakwaan kerana sesuatu kesalahan di bawah seksyen ini boleh dimulakan tanpa keiznan bertulis Pendakwa Raya.
Pengharaman hasil penerbitan
8B. Jika mana-mana orang telah didapati bersalah oleh mana-mana mahkamah atas apa-apa kesalahan berkenaan dengan apa-apa jua yang disiarkan dalam apa-apa hasil penerbitan, adalah sah bagi mahkamah, atas permohonan Pendakwa Raya, memerintahkan supaya diharamkan hasil penerbitan itu selama tempoh yang tidak melebihi enam bulan dari penerbitan itu.
Penggantungan hasil penerbitan
8C. (1) Sementara menanti selesainya apa-apa prosiding bagi pendakwaan pencetak, penerbit, penyunting atau penulis di hadapan mana-mana mahkamah kerana apa-apa kesalahan berkenaan dengan apa-apa jua yang disiarkan dalam apa-apa hasil penerbitan, adalah sah bagi mahkamah, atas permohonan Pendakwa Raya, memerintahkan supaya hasil penerbitan itu digantung.
(2) Jika rayuan dibuat terhadap perintah pembebasan mana-mana orang yang dipertuduh atas sesuatu kesalahan berkenaan dengan apaapa jua yang disiarkan dalam apa-apa hasil penerbitan, adalah sah bagi mahkamah yang akan mendengar rayuan itu, atas permohonan Pendakwa Raya, memerintahkan supaya hasil penerbitan itu digantung selanjutnya sementara menanti pemberesan muktamad rayuan itu.
(3) Mana-mana orang yang melanggar sesuatu perintah yang dibuat di bawah seksyen ini melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau keduaduanya.
Hasil penerbitan tidak diingini boleh ditolak daripada diimport
9. (1) Tanpa menjejaskan apa-apa jua dalam Akta ini, Menteri boleh menolak pengimportan ke dalam Malaysia atau menahan penghantarserahan atau mengembalikan kepada pengirimnya di luar Malaysia apa-apa hasil penerbitan yang dia berpuas hati mengandungi apa-apa makalah, karikatur, fotograf, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara lain yang mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan, atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai, atau yang mungkin berlawanan dengan mana-mana undangundang atau yang selainnya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara. (2) Walau apa pun peruntukan subseksyen (1), Menteri boleh membenarkan pengimportan atau penyerahhantaran apa-apa hasil penerbitan setelah mana-mana bahagian daripada hasil penerbitan yang difikirkannya tidak diingini mengikut apa jua alasan seperti dinyatakan dalam subseksyen (1) itu telah dihapus, dipotong, dipadam atau dibuangkan hingga memuaskan hatinya.
(3) (Dipotong oleh Akta A684).
Menahan penghantarserahan sementara menanti keputusan Menteri
9A. Jika seseorang pegawai kanan berkuasa dengan munasabahnya mengesyaki bahawa sesuatu hasil penerbitan mengandungi apa-apa makalah, karikatur, fotograf, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara lain yang mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan, atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai, atau yang mungkin berlawanan dengan mana-mana undang-undang atau yang selainnya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara, dia boleh menahan penghantarserahan hasil penerbitan itu sementara menanti keputusan Menteri untuk memperlakukannya sebagaimana yang diperuntukkan di bawah seksyen 9.
Deposit
10. Seseorang yang diberi lesen atau permit di bawah Akta ini mungkin dikehendaki oleh Menteri, sebelum dikeluarkan lesen atau permit itu, supaya mendeposit dengan Kerajaan sekian amaun sebagaimana ditetapkan secara khas atau am melalui kaedah-kaedah dan amaun itu atau mana-mana bahagiannya boleh dilucut hak oleh mahkamah apabila berlakunya apa-apa kesalahan di bawah Akta ini atau mana-mana kaedah yang dibuat di bawahnya atau sekiranya berlaku pemelanggaran terhadap mana-mana syarat lesen itu.
Dokumen bercetak hendaklah mengandungi nama pencetak dan penerbit
11. (1) Tiap-tiap hasil penerbitan yang dicetak atau diterbitkan dalam Malaysia hendaklah dicetakkan nama dan alamat pencetak dan penerbitnya dengan mudah dibaca dalam bahasa Malaysia atau bahasa Inggeris pada lembaran pertama atau akhir.
(2) Tiada seorang pun boleh menerbit, menghasil semula, menjual, mengeliling atau mengedar, atau menawarkan untuk menerbit, menghasil semula, menjual, mengeliling atau mengedar apa-apa hasil penerbitan yang tidak mempunyai nama dan alamat pencetak dan penerbit, atau berkenaan dengan rakaman suara, nama dan alamat pengeluar dicetak dengan jelasnya pada kulit atau bekas dan manamana orang yang bertindak dengan melanggar seksyen ini melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi setahun atau didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau kedua-duanya.
(3) Berkenaan dengan hasil penerbitan yang diimport ke dalam Malaysia maka adalah menjadi pematuhan yang cukup akan seksyen ini kiranya nama pencetak, penerbit atau pengeluar dicetak dengan jelas pada mana-mana bahagian hasil penerbitan atau bekas itu.
Kesahan lesen dan permit
12. Suatu lesen atau permit yang diberikan di bawah Akta ini hendaklah tertakluk kepada apa-apa syarat sebagaimana yang diendorskan dalam lesen atau permit itu dan hendaklah kekal sah selagi lesen atau permit itu tidak dibatalkan.
Pembatalan, penggantungan dan pemindahan lesen atau permit
13. (1) Tanpa menjejaskan kuasa Menteri untuk membatal atau menggantung lesen atau permit di bawah mana-mana peruntukan lain dalam Akta ini, jika Menteri berpuas hati bahawa mana-mana mesin cetak yang berkenaan dengannya lesen itu telah dikeluarkan adalah digunakan untuk mencetak mana-mana hasil penerbitan yang memudaratkan ketenteraman awam atau keselamatan negara atau bahawa mana-mana akhbar yang berkenaan dengannya permit telah dikeluarkan mengandungi apa-apa jua yang memudaratkan ketenteraman awam atau keselamatan negara, dia boleh membatalkan lesen atau permit itu.
(2) Tertakluk kepada subseksyen (3), tiada lesen atau permit boleh dengan apa jua cara dipindah, diserah hak atau selainnya diletakkan di bawah kawalan mana-mana orang lain daripada orang yang lesen atau permit itu pada mula-mulanya diberi melainkan jika Menteri membenarkan sedemikian dan mana-mana pemegang yang melanggar subseksyen ini boleh, dibatalkan atau digantung lesen atau permitnya.
(3) Jika sekiranya berlaku kematian, ketidakupayaan, kebankrapan atau, dalam hal suatu syarikat, penyelesaian ke atas pemegang lesen atau permit itu, atau jika seorang penerima atau pengurus dilantik berhubungan dengan perniagaan pemegang lesen itu, atau jika kerana apa jua sebab Menteri berpuas hati bahawa tidak patut tidak melakukan sedemikian, Menteri boleh membenarkan lesen atau permit itu dipindahkan.
Keputusan Menteri adalah muktamad
13A. (1) Apa-apa keputusan Menteri untuk menolak daripada memberikan atau untuk membatalkan atau menggantung sesuatu lesen atau permit adalah muktamad.
(2) Bagi maksud seksyen ini “keputusan” termasuklah apa-apa perintah atau arahan yang dibuat oleh Menteri di bawah Akta ini.
Hak untuk didengar
13B. Seseorang yang diberikan suatu lesen atau permit di bawah Akta ini hendaklah diberi suatu peluang untuk didengar sebelum suatu keputusan untuk membatalkan atau menggantung lesen atau permit itu dibuat di bawah subseksyen 3(3), 6(2) atau 13(1), mengikut manamana yang berkenaan
Anggapan
14. Bagi maksud apa-apa prosiding di bawah Akta ini mana-mana orang yang didapati ada dalam milikan, jagaan atau kawalannya—
(a) apa-apa akhbar yang berlawanan dengan subseksyen 5(1) atau (2); atau
(b) dua naskhah atau lebih mana-mana keluaran, edisi atau cetakan tertentu mana-mana hasil penerbitan,
hendaklah dianggap, sehingga dibuktikan sebaliknya, berada dalam milikannya apa-apa akhbar atau hasil penerbitan bagi maksud penjualan, pengelilingan atau pengedaran.
Anggapan pencetak dan penerbit
15. Pencetak, penerbit atau pengeluar yang nama atau alamatnya dicetak pada mana-mana hasil penerbitan atau bekasnya hendaklah dianggap, sehingga dibuktikan sebaliknya, telah mencetak, menerbitkan atau menghasilkan penerbitan itu di tempat yang dinyatakan dalamnya.
Waran geledah
16. (1) Seseorang Majistret boleh mengeluarkan waran geledah yang memberi kuasa kepada pegawai kanan berkuasa untuk memasuki dan menggeledah mana-mana premis di mana disyaki dengan munasabahnya terdapat —
(a) mesin cetak yang disimpan atau digunakan dengan melanggar seksyen 3;
(b) apa-apa akhbar yang dicetak atau diimport atau diterbitkan dengan melanggar seksyen 5; atau
(c) apa-apa hasil penerbitan larangan.
(2) Bila-bila masa didapati oleh mana-mana pegawai kanan berkuasa bahawa adanya alasan yang munasabah bagi mempercayai bahawa ada tersembunyi atau disimpan dalam mana-mana premis apa-apa hasil penerbitan larangan, dan bahawa oleh sebab kelambatan mendapatkan waran geledah yang menjadi tujuan geledah itu mungkin terkecewa, dia boleh memasuki dan menggeledah premis itu seolah-olah dia diberi kuasa untuk berbuat demikian mengikut suatu waran yang dikeluarkan dibawah subseksyen (1).
Kuasa untuk membuka bungkusan
17. Mana-mana pegawai berkuasa boleh menahan, membuka dan memeriksa mana-mana bungkusan atau artikel yang disyakinya mengandungi apa-apa hasil penerbitan larangan atau apa-apa hasil penerbitan yang boleh dikenakan larangan di bawah subseksyen 7(1).
Kuasa menyita dan menahan
18. Mana-mana pegawai yang bertindak menurut seksyen 16 atau 17 adalah diberi kuasa untuk menyita dan menahan —
(a) mana-mana mesin cetak atau hasil penerbitan atau apaapa makalah lain yang dia ada sebab mempercayai sebagai bukti berlakunya apa-apa kesalahan di bawah Akta ini atau mana-mana kaedah yang dibuat di bawahnya;
(b) apa-apa hasil penerbitan yang dia syaki sebagai hasil penerbitan yang boleh dikenakan larangan di bawah subseksyen 7(1) atau boleh ditolak pengimportan, menahan daripada menyerah hantar atau mengembalikan kepada pengirim di bawah subseksyen 9(1).
Semua benda yang disita kena dilucut hak
19. (1) Semua hasil penerbitan dan makalah lain, selain daripada mesin cetak yang dilucut hak di bawah seksyen 3, yang disita dan ditahan di bawah seksyen 17 atau 18, sama ada atau tidak mana-mana orang dipertuduhkan atau disabitkan, boleh dibuat sesuatu mengenainya mengikut apa-apa cara sebagaimana diarahkan oleh mahkamah.
(2) Jika tidak ada pendakwaan berhubungan dengan mana-mana mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain yang disita di bawah Akta ini, maka mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain itu hendaklah dikira dan disifat dilucuthakkan apabila tamatnya tempoh satu bulan kalendar dari tarikh penyampaian suatu notis bertulis tentang penyitaan itu melainkan jika suatu tuntutan mengenainya dibuat sebelum tarikh itu mengikut cara yang dinyatakan selepas ini.
(3) Mana-mana orang yang menuntut bahawa dia ialah pemunya mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain itu dan bahawa ia tidak boleh dilucut hak bolehlah, dengan sendirinya atau melalui ejennya yang diberi kuasa secara bertulis, memberi notis bertulis kepada pegawai kanan berkuasa bahawa dia membuat tuntutan ke atas kesemuanya itu.
(4) Apabila diterima notis itu pegawai kanan berkuasa hendaklah merujuk tuntutan itu kepada Menteri yang boleh mengarahkan supaya mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain itu dilepaskan kepada pihak menuntut atau selainnya dilupuskan atau boleh mengarahkan pegawai kanan berkuasa supaya merujuk perkara itu kepada mahkamah untuk keputusannya.
Tangkapan tanpa waran
20. Mana-mana pegawai polis boleh menangkap tanpa waran manamana orang yang didapati melakukan atau dengan munasabahnya disyaki melakukan atau telah melakukan atau cuba melakukan atau mendapatkan atau bersubahat dengan mana-mana orang untuk melakukan apa-apa kesalahan di bawah Akta ini.
Perbadanan dan firma
21. Bagi apa-apa jua maksud Akta ini, sesuatu perbadanan boleh bertindak melalui seorang pengarah atau setiausahanya, dan firma boleh bertindak melalui mana-mana pekongsinya
BAHAGIAN IV
KAWALAN HASIL PENERBITAN TIDAK DIINGINI
7. (1) Jika Menteri berpuas hati bahawa apa-apa hasil penerbitan mengandungi apa-apa makalah, karikatur, fotograf, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara lain yang mengikut apa-apa jua cara memudaratkan atau mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan, atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai, atau yang berlawanan atau mungkin berlawanan dengan mana-mana undangundang atau yang selainnya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara, dia boleh menurut budi bicara mutlaknya melalui perintah yang disiarkan dalam Warta melarang, sama ada secara mutlak atau tertakluk kepada apa-apa syarat yang ditetapkan, pencetakan, pengimportan, penghasilan, penghasilan semula, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengelilingan, pengedaran atau pemilikan hasil pengeluaran itu dan hasil pengeluaran masa hadapan penerbit yang berkenaan.
(2) Berkenaan dengan hasil penerbitan yang bermula di manamana negara di luar Malaysia, suatu perintah di bawah subseksyen
(1) boleh, jika perintah itu memperuntukkan sedemikian —
(a) melarang pengimportan mana-mana atau semua hasil penerbitan sama ada sebelum atau selepas tarikh perintah itu, dengan tertakluk kepada apa-apa syarat yang ditetapkan di dalamnya;
(b) berkenaan dengan hasil penerbitan berkala, melarang pengimportan mana-mana keluaran masa lalu atau masa depan;
(c) berkenaan dengan hasil penerbitan yang telah dikeluarkan atau nampaknya atau berupa sebagai telah dikeluarkan dari mana-mana gedung penerbitan, agensi penerbitan atau sumber lain yang dinyatakan dalam perintah itu, melarang pengimportan apa-apa hasil penerbitan lain yang mungkin pada bila-bila masa sama ada sebelum atau selepas tarikh perintah itu telah dikeluarkan, atau nampaknya atau berupa telah dikeluarkan, dari gedung penerbitan, agensi penerbitan atau sumber lain yang dinyatakan itu;
(d) menghendaki penerbitnya supaya membuat apa-apa deposit sebanyak amaun dan mengikut apa-apa cara sebagaimana ditetapkan di dalamnya sebelum apa-apa hasil penerbitan itu boleh diimport.
(3) Jika Menteri berpuas hati bahawa penerbit mana-mana hasil penerbitan telah bertindak bersalahan dengan Akta ini atau manamana kaedah atau perintah yang dibuat di bawahnya atau manamana syarat lesen atau permit atau mana-mana undang-undang berhubungan dengan hasutan atau fitnah, maka setelah memberikan peluang kepada penerbit itu untuk menunjukkan sebab mengapa deposit yang dibuat di bawah perenggan (2)(d) tidak patut dilucuthakkan, dia boleh memerintahkan supaya deposit itu atau sebahagian daripadanya dilucut hak.
(4) Sama ada atau tidak suatu perintah telah dibuat di bawah subseksyen (3) mahkamah boleh memerintahkan deposit itu atau apaapa bakinya, jika ada —
(a) dilucuthakkan jika penerbit tidak hadir di mahkamah untuk menjawab apa-apa pertuduhan jenayah atau tindakan sivil berhubungan dengan apa-apa perkara yang berkaitan dengan hasil penerbitan itu; atau
(b) dibayar sebagai penyelesaian apa-apa penghakiman yang didapatinya terhadap penerbit yang berbangkit daripada apa-apa prosiding yang berkaitan dengan hasil penerbitan itu.
(5) Jika deposit yang dibuat di bawah perenggan (2)(d) diperintahkan supaya dilucut hak atau digunakan sebagai penyelesaian apa-apa ganti rugi di bawah subseksyen (3) atau (4), perintah larangan di bawah subseksyen (1) hendaklah menjadi mutlak melainkan jika penerbit membuat deposit selanjutnya sebagaimana dikehendaki oleh Menteri.
(6) Seseorang penerbit tempatan atau asing adalah bertanggungjawab dan bertanggungan atas apa-apa tindakan berkenaan dengan apa-apa bahan yang disiarkan dalam hasil penerbitannya.
Kesalahan
8. (1) Mana-mana orang yang tanpa sebab yang munasabah didapati memiliki apa-apa hasil penerbitan larangan melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi lima ribu ringgit.
(2) Mana-mana orang yang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau ada dalam milikannya bagi apa-apa jua maksud seperti itu apa-apa hasil penerbitan larangan melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.
Kesalahan kerana menyiarkan berita yang tidak benar
8A. (1) Jika dalam apa-apa hasil penerbitan ada disiarkan dengan niat jahat apa-apa berita yang tidak benar, maka pencetak, penerbit, penyunting dan penulis berita itu melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.
(2) Bagi maksud seksyen ini, hendaklah dianggap ada niat jahat sekiranya tidak ada keterangan yang menunjukkan bahawa sebelum penerbitannya tertuduh telah mengambil langkah yang munasabah untuk menentusahkan kebenaran berita itu.
(3) Tiada pendakwaan kerana sesuatu kesalahan di bawah seksyen ini boleh dimulakan tanpa keiznan bertulis Pendakwa Raya.
Pengharaman hasil penerbitan
8B. Jika mana-mana orang telah didapati bersalah oleh mana-mana mahkamah atas apa-apa kesalahan berkenaan dengan apa-apa jua yang disiarkan dalam apa-apa hasil penerbitan, adalah sah bagi mahkamah, atas permohonan Pendakwa Raya, memerintahkan supaya diharamkan hasil penerbitan itu selama tempoh yang tidak melebihi enam bulan dari penerbitan itu.
Penggantungan hasil penerbitan
8C. (1) Sementara menanti selesainya apa-apa prosiding bagi pendakwaan pencetak, penerbit, penyunting atau penulis di hadapan mana-mana mahkamah kerana apa-apa kesalahan berkenaan dengan apa-apa jua yang disiarkan dalam apa-apa hasil penerbitan, adalah sah bagi mahkamah, atas permohonan Pendakwa Raya, memerintahkan supaya hasil penerbitan itu digantung.
(2) Jika rayuan dibuat terhadap perintah pembebasan mana-mana orang yang dipertuduh atas sesuatu kesalahan berkenaan dengan apaapa jua yang disiarkan dalam apa-apa hasil penerbitan, adalah sah bagi mahkamah yang akan mendengar rayuan itu, atas permohonan Pendakwa Raya, memerintahkan supaya hasil penerbitan itu digantung selanjutnya sementara menanti pemberesan muktamad rayuan itu.
(3) Mana-mana orang yang melanggar sesuatu perintah yang dibuat di bawah seksyen ini melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau keduaduanya.
Hasil penerbitan tidak diingini boleh ditolak daripada diimport
9. (1) Tanpa menjejaskan apa-apa jua dalam Akta ini, Menteri boleh menolak pengimportan ke dalam Malaysia atau menahan penghantarserahan atau mengembalikan kepada pengirimnya di luar Malaysia apa-apa hasil penerbitan yang dia berpuas hati mengandungi apa-apa makalah, karikatur, fotograf, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara lain yang mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan, atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai, atau yang mungkin berlawanan dengan mana-mana undangundang atau yang selainnya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara. (2) Walau apa pun peruntukan subseksyen (1), Menteri boleh membenarkan pengimportan atau penyerahhantaran apa-apa hasil penerbitan setelah mana-mana bahagian daripada hasil penerbitan yang difikirkannya tidak diingini mengikut apa jua alasan seperti dinyatakan dalam subseksyen (1) itu telah dihapus, dipotong, dipadam atau dibuangkan hingga memuaskan hatinya.
(3) (Dipotong oleh Akta A684).
Menahan penghantarserahan sementara menanti keputusan Menteri
9A. Jika seseorang pegawai kanan berkuasa dengan munasabahnya mengesyaki bahawa sesuatu hasil penerbitan mengandungi apa-apa makalah, karikatur, fotograf, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara lain yang mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan, atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai, atau yang mungkin berlawanan dengan mana-mana undang-undang atau yang selainnya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara, dia boleh menahan penghantarserahan hasil penerbitan itu sementara menanti keputusan Menteri untuk memperlakukannya sebagaimana yang diperuntukkan di bawah seksyen 9.
BAHAGIAN V
PELBAGAI
10. Seseorang yang diberi lesen atau permit di bawah Akta ini mungkin dikehendaki oleh Menteri, sebelum dikeluarkan lesen atau permit itu, supaya mendeposit dengan Kerajaan sekian amaun sebagaimana ditetapkan secara khas atau am melalui kaedah-kaedah dan amaun itu atau mana-mana bahagiannya boleh dilucut hak oleh mahkamah apabila berlakunya apa-apa kesalahan di bawah Akta ini atau mana-mana kaedah yang dibuat di bawahnya atau sekiranya berlaku pemelanggaran terhadap mana-mana syarat lesen itu.
Dokumen bercetak hendaklah mengandungi nama pencetak dan penerbit
11. (1) Tiap-tiap hasil penerbitan yang dicetak atau diterbitkan dalam Malaysia hendaklah dicetakkan nama dan alamat pencetak dan penerbitnya dengan mudah dibaca dalam bahasa Malaysia atau bahasa Inggeris pada lembaran pertama atau akhir.
(2) Tiada seorang pun boleh menerbit, menghasil semula, menjual, mengeliling atau mengedar, atau menawarkan untuk menerbit, menghasil semula, menjual, mengeliling atau mengedar apa-apa hasil penerbitan yang tidak mempunyai nama dan alamat pencetak dan penerbit, atau berkenaan dengan rakaman suara, nama dan alamat pengeluar dicetak dengan jelasnya pada kulit atau bekas dan manamana orang yang bertindak dengan melanggar seksyen ini melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi setahun atau didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau kedua-duanya.
(3) Berkenaan dengan hasil penerbitan yang diimport ke dalam Malaysia maka adalah menjadi pematuhan yang cukup akan seksyen ini kiranya nama pencetak, penerbit atau pengeluar dicetak dengan jelas pada mana-mana bahagian hasil penerbitan atau bekas itu.
Kesahan lesen dan permit
12. Suatu lesen atau permit yang diberikan di bawah Akta ini hendaklah tertakluk kepada apa-apa syarat sebagaimana yang diendorskan dalam lesen atau permit itu dan hendaklah kekal sah selagi lesen atau permit itu tidak dibatalkan.
Pembatalan, penggantungan dan pemindahan lesen atau permit
13. (1) Tanpa menjejaskan kuasa Menteri untuk membatal atau menggantung lesen atau permit di bawah mana-mana peruntukan lain dalam Akta ini, jika Menteri berpuas hati bahawa mana-mana mesin cetak yang berkenaan dengannya lesen itu telah dikeluarkan adalah digunakan untuk mencetak mana-mana hasil penerbitan yang memudaratkan ketenteraman awam atau keselamatan negara atau bahawa mana-mana akhbar yang berkenaan dengannya permit telah dikeluarkan mengandungi apa-apa jua yang memudaratkan ketenteraman awam atau keselamatan negara, dia boleh membatalkan lesen atau permit itu.
(2) Tertakluk kepada subseksyen (3), tiada lesen atau permit boleh dengan apa jua cara dipindah, diserah hak atau selainnya diletakkan di bawah kawalan mana-mana orang lain daripada orang yang lesen atau permit itu pada mula-mulanya diberi melainkan jika Menteri membenarkan sedemikian dan mana-mana pemegang yang melanggar subseksyen ini boleh, dibatalkan atau digantung lesen atau permitnya.
(3) Jika sekiranya berlaku kematian, ketidakupayaan, kebankrapan atau, dalam hal suatu syarikat, penyelesaian ke atas pemegang lesen atau permit itu, atau jika seorang penerima atau pengurus dilantik berhubungan dengan perniagaan pemegang lesen itu, atau jika kerana apa jua sebab Menteri berpuas hati bahawa tidak patut tidak melakukan sedemikian, Menteri boleh membenarkan lesen atau permit itu dipindahkan.
Keputusan Menteri adalah muktamad
13A. (1) Apa-apa keputusan Menteri untuk menolak daripada memberikan atau untuk membatalkan atau menggantung sesuatu lesen atau permit adalah muktamad.
(2) Bagi maksud seksyen ini “keputusan” termasuklah apa-apa perintah atau arahan yang dibuat oleh Menteri di bawah Akta ini.
Hak untuk didengar
13B. Seseorang yang diberikan suatu lesen atau permit di bawah Akta ini hendaklah diberi suatu peluang untuk didengar sebelum suatu keputusan untuk membatalkan atau menggantung lesen atau permit itu dibuat di bawah subseksyen 3(3), 6(2) atau 13(1), mengikut manamana yang berkenaan
Anggapan
14. Bagi maksud apa-apa prosiding di bawah Akta ini mana-mana orang yang didapati ada dalam milikan, jagaan atau kawalannya—
(a) apa-apa akhbar yang berlawanan dengan subseksyen 5(1) atau (2); atau
(b) dua naskhah atau lebih mana-mana keluaran, edisi atau cetakan tertentu mana-mana hasil penerbitan,
hendaklah dianggap, sehingga dibuktikan sebaliknya, berada dalam milikannya apa-apa akhbar atau hasil penerbitan bagi maksud penjualan, pengelilingan atau pengedaran.
Anggapan pencetak dan penerbit
15. Pencetak, penerbit atau pengeluar yang nama atau alamatnya dicetak pada mana-mana hasil penerbitan atau bekasnya hendaklah dianggap, sehingga dibuktikan sebaliknya, telah mencetak, menerbitkan atau menghasilkan penerbitan itu di tempat yang dinyatakan dalamnya.
Waran geledah
16. (1) Seseorang Majistret boleh mengeluarkan waran geledah yang memberi kuasa kepada pegawai kanan berkuasa untuk memasuki dan menggeledah mana-mana premis di mana disyaki dengan munasabahnya terdapat —
(a) mesin cetak yang disimpan atau digunakan dengan melanggar seksyen 3;
(b) apa-apa akhbar yang dicetak atau diimport atau diterbitkan dengan melanggar seksyen 5; atau
(c) apa-apa hasil penerbitan larangan.
(2) Bila-bila masa didapati oleh mana-mana pegawai kanan berkuasa bahawa adanya alasan yang munasabah bagi mempercayai bahawa ada tersembunyi atau disimpan dalam mana-mana premis apa-apa hasil penerbitan larangan, dan bahawa oleh sebab kelambatan mendapatkan waran geledah yang menjadi tujuan geledah itu mungkin terkecewa, dia boleh memasuki dan menggeledah premis itu seolah-olah dia diberi kuasa untuk berbuat demikian mengikut suatu waran yang dikeluarkan dibawah subseksyen (1).
Kuasa untuk membuka bungkusan
17. Mana-mana pegawai berkuasa boleh menahan, membuka dan memeriksa mana-mana bungkusan atau artikel yang disyakinya mengandungi apa-apa hasil penerbitan larangan atau apa-apa hasil penerbitan yang boleh dikenakan larangan di bawah subseksyen 7(1).
Kuasa menyita dan menahan
18. Mana-mana pegawai yang bertindak menurut seksyen 16 atau 17 adalah diberi kuasa untuk menyita dan menahan —
(a) mana-mana mesin cetak atau hasil penerbitan atau apaapa makalah lain yang dia ada sebab mempercayai sebagai bukti berlakunya apa-apa kesalahan di bawah Akta ini atau mana-mana kaedah yang dibuat di bawahnya;
(b) apa-apa hasil penerbitan yang dia syaki sebagai hasil penerbitan yang boleh dikenakan larangan di bawah subseksyen 7(1) atau boleh ditolak pengimportan, menahan daripada menyerah hantar atau mengembalikan kepada pengirim di bawah subseksyen 9(1).
Semua benda yang disita kena dilucut hak
19. (1) Semua hasil penerbitan dan makalah lain, selain daripada mesin cetak yang dilucut hak di bawah seksyen 3, yang disita dan ditahan di bawah seksyen 17 atau 18, sama ada atau tidak mana-mana orang dipertuduhkan atau disabitkan, boleh dibuat sesuatu mengenainya mengikut apa-apa cara sebagaimana diarahkan oleh mahkamah.
(2) Jika tidak ada pendakwaan berhubungan dengan mana-mana mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain yang disita di bawah Akta ini, maka mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain itu hendaklah dikira dan disifat dilucuthakkan apabila tamatnya tempoh satu bulan kalendar dari tarikh penyampaian suatu notis bertulis tentang penyitaan itu melainkan jika suatu tuntutan mengenainya dibuat sebelum tarikh itu mengikut cara yang dinyatakan selepas ini.
(3) Mana-mana orang yang menuntut bahawa dia ialah pemunya mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain itu dan bahawa ia tidak boleh dilucut hak bolehlah, dengan sendirinya atau melalui ejennya yang diberi kuasa secara bertulis, memberi notis bertulis kepada pegawai kanan berkuasa bahawa dia membuat tuntutan ke atas kesemuanya itu.
(4) Apabila diterima notis itu pegawai kanan berkuasa hendaklah merujuk tuntutan itu kepada Menteri yang boleh mengarahkan supaya mesin cetak, hasil penerbitan atau makalah lain itu dilepaskan kepada pihak menuntut atau selainnya dilupuskan atau boleh mengarahkan pegawai kanan berkuasa supaya merujuk perkara itu kepada mahkamah untuk keputusannya.
Tangkapan tanpa waran
20. Mana-mana pegawai polis boleh menangkap tanpa waran manamana orang yang didapati melakukan atau dengan munasabahnya disyaki melakukan atau telah melakukan atau cuba melakukan atau mendapatkan atau bersubahat dengan mana-mana orang untuk melakukan apa-apa kesalahan di bawah Akta ini.
Perbadanan dan firma
21. Bagi apa-apa jua maksud Akta ini, sesuatu perbadanan boleh bertindak melalui seorang pengarah atau setiausahanya, dan firma boleh bertindak melalui mana-mana pekongsinya
Liabiliti pengarah, dsb.
22. (1) Bila-bila masa sesuatu kesalahan di bawah Akta ini
dilakukan oleh suatu pertubuhan perbadanan mana-mana pengarah,
pengurus, setiausaha atau pegawai lain pertubuhan perbadanan itu
hendaklah juga disifatkan melakukan kesalahan itu melainkan jika
dia membuktikan bahawa kesalahan itu telah dilakukan tanpa
pengetahuan atau keizinannya dan tidak dikaitkan dengan apa-apa
kecuaian di pihaknya.
(2) Bila-bila masa mana-mana ejen atau pekhidmat semasa dia
menjalankan kerjanya melakukan atau tidak melakukan apa-apa
perbuatan yang melakukannya atau tidak melakukan perbuatan itu
oleh prinsipal atau majikannya tetap menjadi suatu kesalahan, maka
ejen atau pekhidmat adalah melakukan kesalahan itu.
(3) Mana-mana orang yang tetap bersalah melakukan suatu
kesalahan kiranya apa-apa jua telah dilakukan atau tidak dilakukan
olehnya sendiri melakukan kesalahan itu dan boleh dikenakan penalti
yang itu juga jika perkara itu telah dilakukan atau tidak dilakukan
oleh pekongsi, ejen atau pekhidmatnya semasa dia sedang
menjalankan perniagaan perkongsian atau semasa dia sedang
menjalankan kerjanya, mengikut mana-mana yang berkenaan,
melainkan jika dia membuktikan hingga memuaskan hati mahkamah
bahawa kesalahan itu telah dilakukan tanpa pengetahuan atau
keizinannya dan bahawa dia telah mengambil segala langkah
pengawasan yang munasabah untuk mencegah berlakunya atau tidak
melakukan perkara itu.
(4) Peruntukan seksyen ini hendaklah dikira tambahan kepada dan
bukannya mengurangkan daripada mana-mana peruntukan lain dalam
Akta ini.
Penyampaian notis, dsb.
23. Mana-mana notis, dokumen atau surat-menyurat lain hendaklah
disifat disampaikan dengan secukupnya kepada pemegang suatu
lesen, permit atau perakuan jika notis, dokumen atau surat-menyurat
itu—
(a) disampaikan sendiri kepada orang yang menjaga premis
di mana mesin cetak itu ditempatkan, di mana hasil penerbitan itu disiarkan, atau kepada ejen yang dilantik di
bawah subseksyen 6(3);
(b) dihantar melalui pos berdaftar kepada alamat pemegang
seperti yang diberi dalam lesen atau permit atau alamat
ejen yang dilantik di bawah subseksyen 6(3); atau
(c) disiarkan dalam Warta.
Halangan kepada prosiding undang-undang
24. Tiada apa-apa jua prosiding undang-undang boleh diambil atau
dimulakan atau disenggarakan dalam mana-mana mahkamah kerana
atau disebabkan apa-apa kerugian, atau kerosakan kepada, apa-apa
jua yang disita, ditahan, dirampas atau dimusnahkan di bawah Akta
ini atau kerana atau disebabkan apa-apa kerosakan yang ditanggung
akibat penyitaan, penahanan, perampasan, pemusnahan atau
perkembalian apa-apa jua di bawah Akta ini atau apa-apa kelengahan
untuk menyerah hantar atau mengembalikan apa-apa jua kepada
orang yang kepadanya benda itu tetap telah diserah hantar atau
dikembalikan kalau tidak kerana penahanannya di bawah Akta ini.
Pengecualian
25. (1) Tiada apa-apa jua dalam Akta ini boleh meliputi hasil
penerbitan atau membuat apa-apa dokumen atau majalah berkala oleh
atau untuk Kerajaan Persekutuan atau mana-mana Kerajaan Negeri
atau mana-mana badan berkanun.
(2) Menteri boleh melalui perintah yang disiarkan dalam Warta
mengecualikan mana-mana orang, mesin cetak atau hasil penerbitan
daripada pemakaian semua atau mana-mana peruntukan Akta ini.
Kaedah-kaedah
26. (1) Menteri boleh dari semasa ke semasa membuat kaedahkaedah
untuk melaksanakan maksud Akta ini.
(2) Tanpa menyentuh keluasan kuasa yang diberi oleh subseksyen
(1), kaedah-kaedah itu boleh membuat peruntukan mengenai —
(a) jenis dan bentuk mana-mana dokumen yang perlu bagi
maksud Akta ini;
(b) butir-butir yang hendak diberikan semasa membuat
permohonan untuk suatu lesen atau permit dan caranya
menyenggarakan rekod;
(c) tatacara memindahkan lesen dan permit;
(d) tatacara memohon lesen atau permit, fi untuk lesen atau
permit dan syarat yang dikenakan kepada lesen atau
permit, pembayaran deposit apabila dikeluarkan lesen
atau permit dan hal keadaannya deposit itu boleh dilucut
hak;
(e) amaunnya deposit yang dikehendaki dibuat di bawah
perenggan 7(2)(d) atau seksyen 10 dan caranya membuat
pelucuthakan atau pembayaran daripada deposit itu
sebagai ganti rugi; dan
(f) tatacara membuat dan mendengar rayuan.
Pemansuhan
27. Akta Mesin Cetak 1948 [Akta 58] dan Akta Kawalan Penerbitan
Diimport 1958 [Akta 63] adalah dimansuhkan.
No comments:
Post a Comment