PANDUAN PENGURUSAN SURAT RASMI KERAJAAN
1. PENGENALAN
Surat rasmi merupakan salah satu cara perhubungan yang penting di antara
agensi Kerajaan dengan agensi Kerajaan yang lain dan orang ramai. Surat
disediakan bertujuan untuk menyampai atau mendapatkan maklumat, arahan,
tindakan dan keputusan.
Surat rasmi yang disediakan oleh agensi Kerajaan terdapat dalam bentuk dokumen, surat dan memo. Sesuai dengan perkembangan teknologi maklumat, surat kini boleh dihantar melalui electronic mail (emel) secara cepat dan segera selain melalui pos, penghantaran tangan dan faks.
2. FORMAT SURAT RASMI
2.1 Menggunakan Kertas Rasmi Jabatan (Letter Head)
- Semua surat rasmi jabatan hendaklah ditaip atas kertas rasmi jabatan (Letter Head). Letter Head merupakan pengenalan kepada Kementerian / Jabatan / Agensi ( mengandungi alamat lengkap) yang mana memudahkan urusan surat menyurat.
- Surat hendaklah dibuat dalam dua salinan:
tidak mengandungi letter head yang dikandungkan ke
dalam fail; dan
Sekiranya perlu, satu salinan surat yang sama dikandungkan
dalam fail timbul.
Nota: Didapati amalan kini, surat hanya disediakan satu sahaja (ada
letter head) untuk ditandatangani dan kemudiannya dibuat
salinan (fotostat) serta dikandungkan dalam fail.
2.2 Nombor Rujukan
Nombor rujukan hendaklah dicatatkan di ruang atas sebelah
kanan surat. Rujukan Kami di baris pertama dan diikuti dengan
Rujukan Tuan di baris berikutnya. Jarak Rujukan Kami dengan
Rujukan Tuan adalah satu enter. Nombor Rujukan mesti disertakan
dalam surat rasmi kerana ianya merupakan tool untuk
memudahkan rujukan, pengesanan dan penyimpanan dalam fail.
2.3 Tarikh
Tarikh surat dicatat satu enter di bawah Rujukan Kami dan Rujukan
Tuan.
2.4 Mengalamatkan Surat
Surat-surat yang dialamatkan kepada jabatan atau perseorangan
hendaklah ditulis dengan jelas seperti nama dan alamat penerima.
Semua surat rasmi kecuali surat yang dituju kepada mana-mana
individu tertentu hendaklah dialamatkan kepada Ketua Jabatan.
Jika surat yang dituju mempunyai pangkat gelaran kebesaran,
seperti Tun/Tan Sri/Datuk/Dato’/Datin, maka hendaklah ditulis
dengan pangkat gelarannya dan didahului dengan kata hormat
yang sesuai seperti Yang Berhormat, Yang Berbahagia, Yang Mulia
dan lain-lain.
Contoh mengalamatkan surat adalah seperti berikut:-
Timbalan Ketua Setiausaha Kanan,
Pentadbiran Am, Jabatan Perdana Menteri
Aras 2, Blok B8, Kompleks Jabatan Perdana Menteri
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA.
(u.p: Encik Noor Azman Bin Abdul Rahman)
Seksyen Pentadbiran
Yang Berbahagia Datuk Zainol Bin Othman
Timbalan Ketua Setiausaha Kanan,
Pentadbiran Am, Jabatan Perdana Menteri
Aras 2, Blok B8, Kompleks Jabatan Perdana Menteri
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA.
2.5 Permulaan Surat
Surat yang ditujukan kepada agensi hendaklah dimulakan dengan
‘Tuan’ atau ‘Puan’. Surat yang dikhususkan kepada Ketua
Jabatan/Agensi yang mempunyai gelaran kebesaran hendaklah
didahului dengan kata hormat dan gelaran kebesarannya. Begitu
juga bagi surat kepada orang awam yang mempunyai gelaran
kebesaran.
2.6 Tajuk Surat
Tajuk surat hendaklah ditulis dengan ringkas dan tepat. Gunakan
huruf besar dan dihitamkan (bold). Tajuk dihadkan kepada satu
perkara sahaja. Tajuk yan diberi akan membayangkan kandungan
surat berkenaan.
2.7 Kandungan Surat
- Semua surat rasmi yang dikeluarkan hendaklah mengandungi maksud yang jelas dan terang.
- Surat hendaklah dimulakan dengan:
‘Dengan hormatnya saya diarah merujuk’
‘Dengan hormatnya izinkan saya merujuk’
- Penulisan perenggan pertama surat tidak perlu dinomborkan.
- Perenggan kedua dan seterusnya dinomborkan di sebelah kiri (bermula dengan nombor 2.)
- Perenggan penutup tidak perlu dinomborkan.
- Jika melebihi dari satu helaian surat, nombor mukasurat bagi setiap helaian secara seturut hendaklah dicatat.
- Nombor-nombor atau huruf-huruf perlu diberikan kepada lampiran yang disertakan bersama surat seperti ‘Lampiran A’ atau ‘Lampiran 1’. Nombor atau huruf lampiran ini mestilah sama seperti yang dinyatakan dalam surat.
- Motto atau slogan jabatan hendaklah ditulis selepas
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
- Seelok-eloknya motto atau slogan dicetak di kertas rasmi jabatan (Letter Head).
2.9 Penutup Surat
- Tiap-tiap surat hendaklah diakhiri dengan perkataan ‘Saya yang menurut perintah’ sebelum tandatangan pegawai berkenaan.
- Jika pegawai yang menandatangani surat bukan Ketua Jabatan, pegawai berkenaan hendaklah menandatangani
bagi pihak (b.p) Ketua Jabatan. Nama pegawai tersebut
hendaklah menggunakan HURUF BESAR.
- Hanya pegawai yang namanya dicatat sahaja yang boleh menandatangani surat rasmi.
Saya yang menurut perintah,
( NOOR AZMAN BIN ABDUL RAHMAN )
Ketua Penolong Pengarah
Seksyen Pentadbiran, Bahagian Khidmat Pengurusan
b.p. Ketua Setiausaha Negara
Format Surat (letter head)
Format Salinan Surat (tiada letter head)
2.10 Salinan Kepada
- Bagi surat yang perlu dibuat salinan kepada pihak lain selain penerima, hendaklah ditulis seperti format berikut:
1. Osman Jailani
KPSU (K) P
2. Saenah Binti Bahari
PSU (P) T
3. Zailan Bin Murad
Jurutera
- Jika pegawai dari Kementerian / Jabatan / Agensi yang berlainan, alamat penuh hendaklah dicatat bersekali.
Pentadbiran Am, Jabatan Perdana Menteri
Aras 2, Blok B8
Kompleks Jabatan Perdana Menteri
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA.
( u.p: Osman bin Jailani)
2. Ketua Pengarah
Arkib Negara Malaysia
Jalan Duta, 50568 KUALA LUMPUR.
(u.p: Puan Saenah Binti Bahari)
2.11 Format Surat Terperingkat Dengan Tanda Keselamatan
- Surat terperingkat hendaklah ditaip atau dicop peringkat keselamatan (RAHSIA BESAR/ RAHSIA/ SULIT/ TERHAD) dengan HURUF BESAR di penjuru kiri sebelah atas dan di penjuru kanan sebelah bawah tiap-tiap muka surat dengan huruf besar berukuran 7 mm dan dihitamkan. Contoh surat terperingkat seperti di bawah.
Surat/Dokumen Sulit dan Rahsia
3. MEMO
3.1 Definisi
Merupakan satu arahan ringkas dan padat yang mengandungi
maksud tertentu untuk makluman atau tindakan.
3.2 Tujuan
Satu arahan, tindakan dan makluman bertulis edaran dalaman
bagi sesebuah Kementerian / Jabatan / Agensi.
3.3 Pemakaian
Memo hanya digunakan sebagai edaran ke
Bahagian/Seksyen/Unit di agensi yang sama (dalam bangunan
yang sama). Memo tidak dibenarkan diedarkan ke cawangan
negeri. Edaran makluman, arahan dan tindakan ke cawangan
negeri hendaklah menggunakan surat rasmi dengan
menggunakan kertas rasmi jabatan (letter head).
3.4 Format Memo
4. PENDAFTARAN SURAT RASMI YANG DITERIMA DARI KEMENTERIAN
/ JABATAN / AGENSI
4.1 Penerimaan
Penerimaan
- surat melalui pos/hantar sendiri hendaklah dipusatkan setempat contohnya di Seksyen Pentadbiran atau di Bahagian Khidmat Pengurusan di Kementerian / Jabatan / Agensi.
- Surat yang diterima melalui pos atau dihantar sendiri oleh jabatan pengirim akan dibuka oleh pegawai / kakitangan yang dipertanggungjawabkan.
- Surat yang diterima hendaklah dicop terima dan tarikh terima surat atas muka pertama surat tersebut. Contoh cop terima seperti di bawah:
Cop Terima Surat Rasmi
4.2 Pendaftaran
- Surat yang diterima akan diasingkan pemilihan kepada dua peringkat.
Rasmi atas nama jawatan Ketua Pengarah, Timbalan, Ketua
Bahagian/ Seksyen dan pegawai yang berkenaan.
Peribadi atas nama persendirian pegawai atau kakitangan.
- Surat yang diterima hendaklah didaftarkan dalam BUKU DAFTAR SURAT MENYURAT (AM 10-PIN. 3/ 80) atau SISTEM PENDAFTARAN SURAT SECARA ONLINE yang telah dibangunkan oleh Kementerian / Jabatan / Agensi (Sistem yang dibangunkan hendaklah mengambilkira format yang sama dalam BUKU DAFTAR SURAT MENYURAT (AM 10-PIN.3/80).
Buku Daftar Surat Menyurat (Am 10-Pin. 3/ 80)
Sistem Pendaftaran Surat Secara Online
- Hantar surat kepada Ketua Jabatan/ Ketua Bahagian/ Ketua Seksyen untuk tindakan dan diminitkan.
- Surat yang telah diminitkan untuk tindakan hendaklah dikandungkan segera ke dalam fail.
- Edarkan fail tersebut kepada pegawai yang berkenaan (yang diminitkan oleh Ketua Jabatan) mengikut bahagian / Seksyen / Unit masing-masing.
- Carta aliran penerimaan dan pendaftaran surat rasmi seperti berikut:
4.3 Surat / Dokumen Terperingkat
- Serahkan surat / dokumen yang diterima dari Kementerian / Jabatan / Agensi kepada Unit Pendaftaran Sulit, untuk cop penerimaan dan tarikh terimaan.
- Surat / dokumen yang diterima hendaklah didaftarkan dalam BUKU DAFTAR SURAT MENYURAT (AM 10-PIN.3/80). Buku ini hendaklah dikhaskan untuk mendaftar dokumen dan surat terperingkat sahaja dan asingkan dengan Buku Daftar Surat-Meyurat untuk surat terbuka.
- Surat / dokumen yang disediakan untuk edaran luar yang mana tertakluk di bawah jadual, hendaklah didaftarkan dalam Buku Daftar Am 492 dan surat atau dokumen yang tertakluk di luar jadual, hendaklah didaftarkan dalam Buku Daftar Am 492A.
5.1 Pendaftaran
- Daftarkan semua surat yang keluar melalui BUKU DAFTAR SURAT KELUAR.
Format Buku Daftar Surat Keluar
5.2 Penghantaran
- Penghantaran surat rasmi adalah melalui pos / hantar tangan/faksimili.
- Surat-surat rasmi yang dihantar tangan hendaklah direkodkan dalam BUKU KIRIMAN SURAT DENGAN TANGAN (AM 109-PIN. 3/82) dan ditandatangani oleh penerima dan cop Kementerian /Jabatan / Agensi yang menerima berserta tarikh atau menggunakan SLIP PENERIMAAN (PERS.67-PIN. 3/87) dengan butiran yang sama iaitu ditandatangani oleh penerima, cop dan tarikh.
Buku Kiriman Surat Dengan Tangan Slip Penerimaan (Pers.67-Pin. 3/87)
(Am 109-Pin. 3/82)
TAFSIRAN SURATAN / DOKUMEN TERPERINGKAT
RAHSIA BESAR
Dokumen rasmi, maklumat rasmi dan bahan rasmi yang
jika didedahkan tanpa kebenaran akan menyebabkan
kerosakan yang amat besar kepada Malaysia.
RAHSIA
Dokumen rasmi, maklumat rasmi dan bahan rasmi yang
jika didedahkan tanpa kebenaran akan membahayakan
keselamatan negara, menyebabkan kerosakan besar kepada
kepentingan dan martabat Malaysia atau memberi
keuntungan besar kepada sesebuah kuasa asing.
SULIT
Dokumen rasmi, maklumat rasmi dan bahan rasmi, jika
didedahkan tanpa kebenaran walaupun tidak
membahayakan keselamatan tetapi memudaratkan kegiatan
Kerajaan atau individu atau menyebabkan keadaan malu,
kesusahan kepada pentadbiran atau akan memberikan
keuntungan kepada kuasa asing.
TERHAD
Dokumen rasmi, maklumat rasmi dan bahan rasmi selain
daripada yang diperingkatkan Rahsia Besar, Rahsia atau Sulit tetapi
perlu juga diberi perlindungan keselamatan hendaklah
diperingkatkan sebagai Terhad.
No comments:
Post a Comment